Jak wspólnota wsparcia, taka jak Różowy Patrol, może pomóc kobietom w profilaktyce raka piersi?
Anna Kupiecka: Poprzez bezpośrednie dotarcie z informacją. Chodzi o to, aby kobiety w swoich regionach, firmach, instytucjach czy miejscach zamieszkania, a więc ogólnie rzecz ujmując lokalnie, rozmawiały z innymi kobietami o tym, czym jest profilaktyka, czemu ona służy i dlaczego warto się badać i jak to robić.
Andżelika Misiura: Z jednej strony tworzymy wspólnotę, ponieważ jako Ambasadorki łączy nas wspólny cel, ale przede wszystkim prywatnie znamy się i lubimy. Z drugiej – jest to inicjatywa edukacyjna. Fundacja Onkocafe przy wsparciu marki Gliss daje nam wszystkie narzędzia do tego, aby nasze zadanie było wykonane z zachowaniem najwyższych standardów. Począwszy od szkoleń, materiałów edukacyjnych, poprzez fantomy i gadżety, po wsparcie w promocji wydarzeń z udziałem Różowych Patroli. To dobre zaplecze do tego, by iść z działaniami bezpośrednio do adresatek, czyli na przykład wiejskich i gminnych domów kultury, klubów seniora, na zajęcia fitness czy festyny.
Jakie znaczenie ma tutaj dzielenie się własnymi doświadczeniami?
AK: Ogromny wpływ na decyzję pacjenta o tym, czy skorzysta z profilaktyki, czy nie, ma rozmowa w bezpośrednim kontakcie. Zaskakującą informacją z przeprowadzonego przez nas niedawno badania było to, że ponad 74 proc. kobiet, które dostały SMS-a lub maila z informacją, że kwalifikują się do badania przesiewowego, z tego badania skorzystało.
AM: Jesteśmy blisko tych kobiet, znamy się z nimi i dajemy im dobry przykład. Nie wszystkie z nas mają wykształcenie medyczne, bo i nie trzeba go mieć, żeby przekazywać tę wiedzę. Z raportu badawczego fundacji OnkoCafe wynika, że potrzebne są właśnie przede wszystkim bezpośrednie działania informacyjne.
W jaki sposób wspólnota może wpływać na lepsze zrozumienie roli profilaktyki?
AK: Członkiniami są często działaczki społeczne, nauczycielki, radne, przedstawicielki władz samorządowych czy pielęgniarki. To osoby, które znają sytuację w danym regionie, wiedzą, jakie działają tam placówki medyczne. Budujemy poczucie więzi i siostrzeństwa lokalnego.
AM: Jak pokazuje wspomniany już wcześniej raport, kobiety wskazują, że w ich opinii najbardziej trafną formą promowania badań profilaktycznych jest zachęcanie przez lekarzy POZ. Są oni jednak przeładowani pracą. Oddolne inicjatywy i budowanie wspólnoty to sprawy kluczowe w pracy nad zmianą postaw i przekonań dotyczacych profilaktyki. Wiele pań, do których trafiły te informacje, też chce być ambasadorkami i dalej szerzyć wiedzę.
Rozmawiały:
Anna Kupiecka, Założycielka, fundator i prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej
Andżelika Misiura, Ambasadorka Różowego Patrolu
Całą publikację w formacie PDF mogą Państwo pobrać tutaj.