„To właśnie dlatego tak ważna jest profilaktyka w tym zakresie niezależnie od wieku” - czytamy w raporcie opracowanym na potrzeby akcji Biustowniczki, której organizatorem jest Fundacja Kapitan Światełko, a partnerem strategicznym Santander Consumer Bank.
"Kampania Biustowniczki to coś więcej niż profilaktyka - to budowanie świadomości i wsparcia dla kobiet w trosce o ich zdrowie. Jesteśmy dumni, że możemy być częścią tej inicjatywy, która nie tylko umożliwia badania USG piersi, ale także motywuje do podejmowania regularnych działań profilaktycznych” - mówi Joanna Szczegielniak, członkini zarządu Santander Consumer Banku.
Akcja, której celem jest promocja profilaktyki nowotworowej, skupia się na dotarciu do jak największej grupy Polek w przedziale wiekowym pomiędzy 18. a 35. rokiem życia. W Polsce nie ma programu badań profilaktycznych dla młodych kobiet, które także znajdują się w grupie ryzyka zachorowania na nowotwór piersi. Jak wynika z raportu, pośród 1000 ankietowanych kobiet pomiędzy 18. a 35. rokiem życia, aż 36% z nich nigdy nie wykonywało badania USG piersi.
To bardzo niepokojące dane i właśnie dlatego Biustowniczki to bardzo potrzebna i wartościowa inicjatywa, która od 8 marca 2025, odbywa się w wybranych miastach w Polsce. Bezpłatne badanie USG piersi, bez skierowania, bez bólu i oczekiwania w kolejce, w mobilnych punktach diagnostycznych można wykonać jeszcze w następujących miejscach:
- Rzeszów – 11 i 12 kwietnia (piątek i sobota) – Galeria Rzeszów,
- Gdańsk – 25 i 26 kwietnia (piątek i sobota) – Metropolia Gdańsk,
- Katowice – 9 i 10 maja (piątek i sobota) – Galeria Katowicka,
- Lublin – 16 i 17 maja (piątek i sobota) – Centrum Handlowe VIVO!,
- Kraków – 23 i 24 maja (piątek i sobota) – Galeria Bronowice.
W podanych dniach od godziny 10:00 do 20:00 doświadczone lekarki i pielęgniarki będą czekać na pacjentki w wieku 18-35 lat, którym, dzięki wsparciu Santander Consumer Bank, będą mogły wykonać bezpłatne badania USG piersi.
Każda kobieta może i powinna zadbać o siebie, zaczynając od bezpłatnego, zawsze dostępnego i bezbolesnego badania, które może wykonać samodzielnie we własnym domu. Organizatorzy akcji opracowali pomocne wskazówki i materiały, w których informują, uczą i namawiają do wzięcia odpowiedzialności za własne zdrowie:
Najlepszy moment na samodzielne badanie piersi to 4-5 dni po ostatniej miesiączce. W tym czasie piersi są mniej obrzmiałe, co ułatwia wyczuwanie wszelkich zmian.
Podczas badania staraj się wyczuć wszelkie guzy, zgrubienia lub nierówności. Zwróć uwagę na zmiany kształtu lub symetrii piersi – to może być sygnał, że coś się dzieje. Większość guzów nowotworowych jest bezbolesna i wyczuwalna, dlatego tak ważne jest, by je wykryć na wczesnym etapie.
Wczesne wykrycie to łatwiejsze leczenie
Aż 9 na 10 guzów piersi wykrywają same kobiety. Wczesne zauważenie zmiany daje szansę na skuteczne leczenie, dlatego warto poświęcić te kilka minut na samodzielne badanie. Rób to regularnie! Zrób z samobadania stały element swojej rutyny. Zapisz to w kalendarzu, ustaw przypomnienie w telefonie, a może nawet poproś koleżankę, siostrę lub partnera, żeby zrobili to razem z tobą. Regularność jest kluczem.
Jeśli chcesz sprawdzić swoją wiedzę na temat profilaktyki zdrowia piersi, to zachęcamy do wykonania testu online.
„Wspólnie tworzymy przestrzeń, w której każda kobieta może zadbać o siebie bez barier” – zachęca do udziału w akcji Joanna Szczegielniak, członkini zarządu Santander Consumer Banku. Zobaczcie, co o akcji mówią jej organizatorki, a także jej beneficjentki w przygotowanym materiale Biustowniczki.
Na podstawie: santanderconsumer.pl