Decyzję o tym, czy wizyta domowa jest wskazana, podejmuje lekarz, pielęgniarka lub położna w oparciu o wskazania medyczne. Istnieje również możliwość skorzystania z teleporady.
Przychodnie POZ są czynne od poniedziałku do piątku w godz. do 8:00 do 18:00, natomiast filia poradni może być czynna w godzinach krótszych. W takiej sytuacji pacjent może zgłosić się do innej przychodni, która prowadzona jest przez ten sam podmiot.
W jakiej sytuacji można zgłosić się do poradni POZ?
Do przychodni można zgłosić się z sytuacji choroby, gdy chce się skorzystać z badań profilaktycznych lub wykonać szczepienie ochronne. W ramach profilaktyki w przychodni POZ pacjent zrealizuje pierwsze badanie noworodka po wyjściu ze szpitala, czyli wizyty patronażowe położnej i lekarza, obowiązkowe i zalecane szczepienia u dzieci i dorosłych czy badania profilaktyczne - bilanse zdrowia, program profilaktyki układu krążenia itp.
Pomoc w przychodni Podstawowej Opieki Zdrowotnej można uzyskać, gdy potrzebna jest diagnoza oraz leczenie w ostrym zachorowaniu (nie w sytuacji zagrożenia życia), gdy występują niepokojące objawy, takie jak ból głowy, ból brzucha, wymioty, biegunka, ból kręgosłupa, kłopoty z oddawaniem moczu, nasilone objawy infekcji, które nie ustępują mimo zastosowanego samoleczenia, a także gdy pojawią się inne uciążliwe dolegliwości, które uniemożliwiają prawidłowe funkcjonowanie. Jeśli lekarz uzna, że ze względu na dolegliwości pacjent nie jest zdolny do pracy, może wypisać zwolnienie lekarskie.
Do lekarza POZ można zgłosić się także po recepty na kontynuację terapii zaleconej przez innego lekarza, pod warunkiem posiadania dokumentacji medycznej lub gdy jest ona dostępna w systemie elektronicznym.
Więcej informacji m.in. o tym, jak zapisać się do wybranej przychodni POZ, kto udziela świadczeń zdrowotnych w przychodni POZ, jak przygotować się do wizyty czy jakie są zasady panujące podczas wizyt stacjonarnych znaleźć można w Nawigatorze Pacjenta.
Źródło: Nawigator Pacjenta | rpp.gov.pl